„Kad me ćerka pita šta će ako izgubi godinu, evo šta joj kažem“: Mamazjanija sa psihološkinjom Jelenom Mitić iz 13. beogradske gimnazije

Učimo od pametnijih, a sad su naša deca ta koja drže časove.

Mislili smo da nove generacije ne znaju za patriotizam, a onda ih čujemo kako pevaju himnu, solidarni i jedinstveni, kaže Jelena Mitić, psihloškinja i nastavnica psihologije u Trinaestoj beogradskoj gimnaziji, ali i mama jedne studentkinje i jedne srednjoškolke, koja u novoj epizodi Mamazjanije govori o aktuelnoj situaciji u školstvu iz ugla profesorke.

Jelena Mitić, Mamazjanija Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

Mamazjaniju ćete premijerno gledati svake subote u 20 sati na portalu Zadovoljna.rs, a ova, kao i sve prethodne epizode Mamazjanije na ostalim platformama biće dostupne već u nedelju narednog dana, u 8 ujutro, i to na YouTube kanalu Nova RS i podcast platformama Soundcloud, Castbox, Podcast.rs, Spotify i Stitcher, kada se u pretrazi upiše Nova.rs.

Činjenica je da školski sistem radi pod neuobičajenim okolnostima i da je svima teško, jer nijedna borba nije laka.

„Teško je nama nastavnicima, studentima, učenicima, roditeljima, ali ovo je prvi put, bar da ja znam, a radim u prosveti dve decenije, da smo svi u simbiozi, ujedinjeni oko istog cilja“, kaže profesorka Mitić.

Jelena Mitić, Mamazjanija Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

Od generacija koje su pokazale izuzetnu solidarnost, empatiju, inteligenciju i volju, nismo mnogo očekivali, a oni su nas demantovali i nastavljaju to da rade.

„Gledali smo ih sa tim telefonima, delovali su egocentrično, zainteresovani samo sa sopstvene interese, i da sve u životu završe što brže i lakše. Evo, ja rođenoj ćerki moram da kažem da pokupi veš, a očekujem da sama vidi šta treba da uradi u kući. E, to je bilo ranije, sad zna, sad joj je jasno kako izgleda preuzeti stvari u svoje ruke. Ovo je zato velika škola za našu decu, uče jedni od drugih, a uče i nas odrasle kako se sistem dovodi u red i to je neverovatno“, naglašava Jelena.
Roditelji brinu više o tome gde će i kako ostaviti decu, naročito ako su još u osnovnoj školi, nego što brinu zbog gubitka nastave.

Jelena Mitić, Mamazjanija Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

„Većina roditelja nas podržava, pitaju kako da pomognu, šta da urade. Oni su više zabrinuti zbog dece koja bez nadzora sede kod kuće sa telefonima, igricama, nego zbog toga što gube nastavu. Zato mojim đacima pišem na grupi da svakoga dana vežbaju matematiku, nauče neke nove strane reči, da se organizuju i sami prate gradivo koliko mogu“, priča naša gošća.

Organizacija i odnos prema aktuelnim dešavanjima, snalaženje u „vanrednim okolnostima“ u kakvim se trenutno nalazi naše društvo, delimično pripisujemo nasleđu.

Jelena Mitić i Ana Marković, Mamazjanija Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

„Mi smo bili deca koja su pamtila ratove, krize, naši protesti bili su drugačiji, ali smo postavili neki temelj bunta, želje za promenama, još smo ti isti ljudi, a naša deca nose taj duh u sebi. On ih tera da se bore za pravdu i slobodu. Ono što je ključno je da hoće da ostanu ovde i zato je njihov cilj da promene sistem u državi i vrednosti koje su se godinama okretale naopako“.

Ima dece sa strepnjama, koji se plaše zbog gubitka vremena.

„Pohvalno je što ima dece koja žele sve da nauče i završe u roku, ambiciji uvek treba pružiti podršku, a posebno je teško maturantima koji već spremaju maturske ispite. Ipak svi oni razumeju da moramo da izdržimo, da ne posustanemo, a kako ćemo rešiti propušteno gradivo dogovorićemo se, to je najmanji problem, jer vremena imamo“, kaže uz ohrabrujući osmeh ova nastavnica.

Jelena Mitić, Mamazjanija Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

Kako roditelji reaguju na obustavu nastave i na to što deca od početka polugodišta ne idu u školu?

Koliko su je učenici i uopšte mlade generacije iznenadile svojim postupcima i razmišljanjem?

Odakle učenicima i studentima sposobnost da se organizuju i snalaze, čini se, bez greške u vanrednim okolnostima?

Kako će škole nadoknaditi izgubljene časove?

Zašto misli da ne postoji gubitak godine i šta to znači?

Kako nastavnici komuniciraju sa učenicima dok je škola u blokadi?

Kako učenici jedni na druge prenose razmišljanja, stavove, odnos prema sistemu?

Koja je razlika između naše i njihove generacije i naših i njihovih protesta?

Jelena Mitić i Ana Marković, Mamazjanija Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

Ništa nije izgubljeno i sve se može nadoknaditi.

„Pandemija i razne krize u kojima su se propuštale godine, naučile su nas da je nastava uvek nadoknadiva i mi ćemo učniti sve što je u našoj moći da deca ne pate i da njima bude dobro, da ne trpe posledice. Prosveta je toliko dugo urušavana i toliko dugo smo pokušavali nešto da promenimo, ali očigledno nije bilo moguće bez pomoći naših đaka“, zaključuje Jelena.

Ceo video pogledajte na početku ovog teksta