Deca koja nauče da koriste AI biće pametnija kad odrastu – ako izbegnu jednu grešku

Foto: Unsplash/Tati Odintsova

Kako izbeći zamke i veštačku inteligenciju iskoristiti na pravi način kad je u pitanju razvoj dece?

Učenici koji prosto kopiraju i lepe odgovore iz ChatGPT u svoje zadatke bez mnogo razmišljanja zapravo sebi nanose štetu — naročito zato što veštačka inteligencija zaista može pomoći učenicima da postanu bolji u učenju, smatra psihološkinja i autorka Anđela Dakvort.

Umesto da okrivljuju veštačku inteligenciju, roditelji i nastavnici treba da deci pokažu kako da je pravilno koriste, poručila je Dakvor nedavno u govoru na ceremoniji dodele diploma na Univerzitetu Pensilvanija.

Foto: Unsplash/Chris Boese

Oni mogu deci pomoći da iskoriste puni potencijal ove tehnologije tako što će ih naučiti da postavljaju dodatna pitanja AI modelima — da bi razumeli kako je četbot došao do svojih zaključaka, objasnila je.

„Veštačka inteligencija nije uvek samo pomagalo i alatka — ona može biti i trener“, rekla je Dakvort, koja je studirala neurobiologiju na Harvardu, a sada predaje psihologiju na Univerzitetu Pensilvanija.

„Po mom mišljenju, ChatGPT ima skrivenu pedagošku supermoć. Može da uči kroz primer.“

Dakvort je bila skeptična prema AI dok se nije našla u situaciji da ne može da razume jedan statistički koncept, pa je — kako bi uštedela vreme — zatražila pomoć od ChatGPT, ispričala je. Četbot joj je dao definiciju pojma, nekoliko primera i tipične greške u njegovoj upotrebi.

Želeći dodatna objašnjenja, postavljala je dodatna pitanja i zatražila demonstraciju. Nakon 10 minuta rada sa AI kaže da je potpuno razumela Benjamini-Hochberg proceduru, „prilično sofisticiranu statističku tehniku“.

„AI mi je pomogao da dostignem nivo razumevanja koji ne bih mogla sama da postignem“, rekla je Dakvort.

Najnapredniji generativni AI modeli i dalje imaju problema sa tzv. halucinacijama i činjeničnim netačnostima, pokazuju podaci — što znači da bi uvek trebalo da dvaput proverite njihove tvrdnje – i da tome naučite i decu.

Prema rečima milijardera i investitora Marka Kubana za New York Magazine, tema „kako koristiti AI“ treba da postane deo školskog kurikuluma.

„Problem nije to što deca koriste AI. Problem je to što se škole još nisu prilagodile činjenici da AI postoji i da su deca pismena da ga koriste“, rekao je Kuban i dodao da je čak i samo znanje o tome koja pitanja postaviti AI vrlo vredna veština.

Pošto alati veštačke inteligencije greše, najbolje ih je koristiti za zadatke koji ne čine krajnji proizvod, rekla je ekspertkinja za dodatne poslove Kejti Kristof za CNBC.

Na primer, možete zatražiti od četbota da vam napravi plan u tačkama za sledeći pisani zadatak — umesto da od njega tražite da napiše konačnu verziju umesto vas.

„I dalje viđam puno grešaka, zastarelih informacija i omaški u radu AI, ali koristiti ga za izradu prve verzije koju zatim revidira i uredi čovek — to mi deluje kao zdravorazumski potez“, rekla je Kristof, osnivačica bloga SideHusl.com.

Jedna nedavna studija, koju je sproveo doktorand Angele Dakvort, pratila je učesnike — od kojih je nekima bilo dozvoljeno da koriste četbotove — dok su vežbali pisanje propratnih pisama. Kada su kasnije zamoljeni da napišu propratno pismo bez ikakve pomoći, grupa koja je prethodno koristila AI napisala je znatno kvalitetnija pisma, pokazala je studija, koja još uvek nije prošla recenziju.

„Iznova i iznova sam gledala kako ChatGPT skraćuje preduge rečenice, eliminiše nepotrebna ponavljanja, pa čak i preuređuje ideje da bi logičnije tekle“, zaključila je Dakvort osvrćući se na istraživanje.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram