Bobo eksperiment: Kako je jedna lutka zauvek promenila dečju psihologiju

Foto: Marek Tyczyński / Panthermedia / Profimedia

Dobrodošli u svet lutke Bobo i Alberta Bandure, čoveka koji je dokazao da deca ne uče samo ono što im kažemo već, pre svega, ono što vide.

Zamislite scenu: gumena lutka veličine deteta stoji u sredini prostorije. U nju uleće odrasla osoba, udara je pesnicama, gura je, udara čekićem po glavi i uz to viče „Udario sam je jer me nervira!“ Nekoliko trenutaka kasnije, u istu prostoriju ulazi četvorogodišnje dete. Pogledom prati lutku. Zatim prilazi…i uradi isto. Ovo nije scena iz filma – to je jedan od najpoznatijih psiholoških eksperimenata 20. veka, koji je zauvek promenio način na koji razmišljamo o dečijem učenju i ponašanju.

Foto: Steve Lillie / Alamy / Profimedia

Dobrodošli u svet lutke Bobo i Alberta Bandure.

Eksperiment koji je uzdrmao osnovne pretpostavke

Godina je 1961. Psiholog Albert Bandura i njegov tim na Stanford univerzitetu rešavaju da provere nešto što su mnogi do tada naslućivali, ali niko nije sistematski testirao: da li deca imitiraju agresivno ponašanje koje vide kod odraslih, čak i kada to ponašanje nije nagrađeno?

Dr Albert Bandura
Dr Albert Bandura Foto: Nicholas Kamm / AFP / Profimedia

Eksperiment je bio jednostavan, ali genijalan u svojoj postavci. Deca predškolskog uzrasta podeljena su u tri grupe. Prva grupa gledala je odraslu osobu kako brutalno napada gumenu lutku Bobo. Bobo je dobijao udarce, gurali su ga i psovali. Druga grupa gledala je odraslu osobu kako se lepo i nenasilno igra. Treća grupa nije imala model za posmatranje.

Nakon gledanja, deca su bila puštena u prostoriju s Bobo lutkom. Rezultat? Deca iz prve grupe gotovo momentalno su krenula da imitiraju agresivne radnje koje su videla. Udaranje, rušenje, pa čak i ponavljanje tačno istih rečenica. Neka su koristila i nove načine agresije koje su sama smislila. Druge dve grupe pokazale su značajno manje (ili nimalo) takvih obrazaca ponašanja.

Foto: Adisha Pramod / Alamy / Profimedia

Šta smo naučili iz ovoga

Bandura je ovim eksperimentom srušio dominaciju bihejviorizma, tada dominantne psihološke škole, koja je tvrdila da se ponašanje uči samo kroz nagradu i kaznu. Umesto toga, u centar je stavio posmatranje i modelovanje – ideju da ljudi, a naročito deca, uče o svetu gledajući druge ljude.

To je bio početak teorije socijalnog učenja, koja je kasnije postala socijalno-kognitivna teorija – jedna od najuticajnijih u savremenoj psihologiji.

Kritike na račun eksperimenta

Iako je eksperiment sa lutkom Bobo Alberta Bandure bio revolucionaran i široko prihvaćen, nije prošao bez kritika. Mnoge od njih su se odnosile na metodologiju, etičke aspekte i interpretaciju rezultata. Kritike eksperimenta sa lutkom Bobo najčešće su se odnosile na to što je sproveden u veštačkom okruženju, pa se postavljalo pitanje da li ponašanje dece zaista odražava ono u stvarnom životu. Takođe, dovođena je u pitanje etičnost izlaganja dece agresivnim modelima bez debrifinga, kao i mogućnost da su deca zapravo samo imitirala ponašanje jer su mislila da se to od njih očekuje. Neki su kritikovali i to što istraživanje nije pratilo dugoročne efekte, pa nije bilo jasno da li se naučeno agresivno ponašanje zaista zadržava kroz vreme.

Upravo su brojne kritike doprinele razvoju psihološke nauke, jer su: podigle svest o etici u radu sa decom, pokrenule debatu o uticaju medija, proširile metodološke pristupe i učvrstile razumevanje da ponašanje nije samo posledica nagrade i kazne – već i posmatranja i unutrašnje motivacije.

Zašto nas Bobo i danas zanima

Foto: David J. Green – Lifestyle / Alamy / Profimedia

Šezdeset godina kasnije, eksperiment sa lutkom Bobo nije izgubio na značaju. Naprotiv – on se danas koristi da objasni brojne pojave u savremenom društvu.

Uticaj medija na decu: Kada deca gledaju nasilne crtaće, filmove, video igre – postavlja se pitanje, da li to može uticati na njihovo ponašanje? Bandurin eksperiment bio je prvi ozbiljan naučni pokazatelj da odgovor može biti – da.

Modelovanje ponašanja u porodici: Deca koja odrastaju u porodicama gde je prisutno nasilje, psovke ili omalovažavanje često internalizuju ta ponašanja kao „normalna“. Oni ne čekaju kaznu ili nagradu da bi naučili – dovoljno je da gledaju.

Uloga škole i učitelja: U obrazovanju danas postoji svest da učitelji nisu samo prenosioci znanja, već daju i model ponašanja. Način na koji govore, rešavaju sukobe ili pokazuju empatiju – sve to deca nesvesno upijaju.

Kognitivno-bihevioralna terapija za decu: Ova savremena metoda rada sa decom često koristi tehniku modelovanja – deca uče nove načine razmišljanja i ponašanja gledajući terapeute, roditelje ili čak animacije koje prikazuju poželjne reakcije.

Lutka koja nas je naučila da gledamo – a ne samo da slušamo

Eksperiment sa lutkom Bobo danas se proučava u gotovo svakom uvodnom kursu psihologije. Ali njegova vrednost prevazilazi učionice. On nas podseća na nešto što zaboravljamo: deca uče svet kroz oči. Svaka naša reč, gest, reakcija – sve se beleži.

I zato, kad sledeći put u prisustvu deteta podignete ton, nervozno reagujete ili se prema nekom ponašate grubo, setite se – neko vas posmatra. I možda upravo sada uči kako da se ponaša prema svetu.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram