Da li ste roditelj nadarenog deteta koje se bori sa motivacijom? Ako jeste obavezno pročitajte ovaj tekst.
Jedna nastavnica je na primeru svoje učenice predočila razloge zašto nadarenoj deci loše ide u školi.
Kako je opisala, Kejt je volela da piše i bila je jako talentovana, možda čak i genijalna. Ali časovi književnosti koje je pohađala u školi bili su klasična tradicionalna nastava na kojoj se literatura čitala i analizirala, ali nije bilo mnogo prostora za kreativnost. Kejt je to ugušilo. Bila je potpuno nezainteresovana za gradivo i jedva je imala prelaznu ocenu. Devojčica koja je trebalo da bude najbolji đak jedva se provlačila.
Evo 5 razloga zašto se to dešava i 5 načina da svom nadarenom detetu pomognete da se izbori s tim.
Razlog: perfekcionizam
Za mnogu nadarenu decu, strah od neuspeha je nadjačao talenat. Umesto da rizikuju da urade zadatak na pogrešan način, neka deca će ga u potpunosti izbegavati.
Rešenje: upornost
Prema teoriji Kerol Dvek greške pokreću napred, borba i izazovi su put do uspeha. Da biste pomogli svom detetu da razvije duh istrajnosti, nađite primere grešaka koje su se dobro završile.
Razgovarajte o omiljenim likovima iz knjiga ili filmova čiji su pogrešni koraci odskočna daska za uspeh. Prepoznavanje moći u neuspehu može da bude dug put ka oslobađanju od savršenstva.
Razlog: temperament
Hipokrat je imao svoju verziju Majers-Brigovih tipova ličnosti, koje je nazvao temperamentima. Ova četiri tipa ličnosti koji mogu da diktiraju strasti i ponašanje osobe su sangvinik (osoba vesele prirode), kolerik (tvrdoglav i nezavisan), melanholik (osetljiv i analitičan) i flegmatik (ide kuda ga struja nosi i izbegava konflikte).
Lako je videti zašto se različiti temperamenti mogu boriti sa motivacijom i izvršavanjem zadataka. Sangvinici neće biti zainteresovani za aktivnosti koje nisu prijatne; kolerici će se ljutiti što im se kaže šta da rade; melanholici mogu da se brinu da ne urade nešto pogrešno, dok flegmatici budu uhvaćeni u inerciji navike.
Rešenje: moć izbora
Deca su više fokusirana na zadatke koje sama izaberu. Više će u njima uživati i efikasnije će ih izvršiti. Sedite sa detetom i pitajte ga kako želi da pomogne u kući ili saznajte koje vrste aktivnosti ga uzbuđuju.
Ali pošto deca moraju da nauče kako da prihvate i izvršavaju i zadatke koje smatraju neinspirativnim, ono što se ovim postupkom dobija jeste sticanje radne navike i učenje kako rad sam po sebi treba i može da se poštuje.
Razlog: intenzivan fokus
Kako otkriva autorka ovog teksta, njena najstarija devojčica je uvek pokazivala izuzetnu sposobnost koncentracije. Kao mala, satima je sedela za stolom, okružena bojicama i povremenim audio knjigama. Iako ova vrsta pažnje ima svoje prednosti, ona ima i određene nedostatke:
Oblačenje nije ni približno tako fascinantno kao društvene navike komodo zmajeva.
Neuredne sobe zahtevaju znatno manje pažnje od zagađenih potoka.
Samo naterati dete da češlja kosu ujutro je borba, posebno kada je fiksirana na određenu temu.
Rešenje: jasna, vizuelna uputstva
Sa svom obradom informacija koja se odvija u nadarenom mozgu, teško se uklapa suvoparna lista zadataka koje dete treba da obavi. Da biste izbegli preopterećenje i izbegavanje, ponudite jasna, specifična uputstva jedno po jedno, možda u vizuelnom formatu.
Razlog: asinhroni razvoj
Sa svojom sposobnošću za duboko razumevanje sveta, nadarena deca mogu da izgledaju mnogo zrelija nego što jesu. Ali tamo gde neki aspekti njihovog razvoja idu previše napred, drugi aspekti upadljivo zaostaju.
Tako postoje deca koja u vrtiću čitaju Hobita, ali još uvek ne umeju da vežu svoje pertle. Ponekad najlakši zadaci izgledaju nepremostivi kada im se ispreči asinhroni razvoj.
Rešenje: vežbajte
Stručnjak za obrazovanje Hari Vong podstiče nastavnike prve godine da vežbaju sa đacima procedure u učionici tokom prvih nekoliko dana škole. Isto savetuje i roditelje jer u početku možda ne deluje kao da ima poente učiti dete kako da spakuje knjige u torbu, ali kada uzmete u obzir realnost asinhronog razvoja, i te kako ima smisla da se pomogne detetu da uvežba nove zadatke i rutine koji se očekuju od njega.
Nađite vreme da naučite svoje dete kako da to uradi. Čak i nešto tako jednostavno kao što je pakovanje torbe odlično je za vežbanje, posebno ako organizacione veštine nisu na nivou.
Razlog: duplo izuzetniji
Mnoga darovita deca imaju smetnje u razvoju i učenju, kao što su autizam, poremećaj pažnje, disleksija. Ne samo da ovi izazovi sprečavaju pristup dečjem akademskom obrazovanju, oni takođe imaju tendenciju da utiču na funkcionisanje.
Rešenje: mehanizmi suočavanja
Primenite iste tehnike koje se koriste u akademskom okruženju vašeg deteta na njegov kućni život. Za decu sa poremećajem senzorne integracije, ovo znači dosta fizičke aktivnosti. Napor pomaže deci da pronađu svoje mesto. Pokušajte da eksperimentišete sa onim što funkcioniše u jednom okruženju dok ne pronađete nešto što funkcioniše u drugom, piše Notsoformulaic.com
BONUS VIDEO:
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: